Pengikut

Selasa, 20 September 2011

kemalasan melanda

Assalamualaikum... dah lama xupdate blog. sebenarnya banyak cerita tp xtertaip aje. pulak tu, cuaca pun xmenentu. bila hujan + ribut petir je, streamyx kena off sebab hr tu dah rosak kena panah petir. jadi idea dah hilang dibawa lari. hehehe... bulan ramadan hr tu bukan main shopping barang2 buat biskut tp cuma sempat buat 3 jenis aje. mazola (permintaan abg), cornflakes madu & tetiba mak nak biskut makmur. xpernah buat biskut makmur tp pernah makan & kita xberapa gemar rasanya sebab ada susu. setelah dibelek2, akhirnya kita ambik resepi dari blog bdaria. kita xletak susu & myk sapi kenalah cari yg halal kan... memang sedap & akan guna resepi ini. terima kasih kpd kak hanieliza & bdaria diatas resepi yg sedap ini. izinkan kita copy ye utk rujukan akan datang.

Biskut Makmur
Sumber: Blog hanieliza & copy paste dari blog resepidaria.com

Bahan-bahannya:-

500gm tepung gandum (disangai sekejap)

80gm gula halus

Minyak sapi secukupnya (lebih kurang 1 tin minyak sapi yang kecil)


Inti

200gm kacang tanah (digoreng tanpa minyak, buang kulit dan mesin)

100gm gula aising


Hiasan

Gula aising secukupnya


Cara-caranya:-

1. Masukkan tepung & gula dalam bekas. Masukkan minyak sapi sedikit demi sedikit dalam adunan dan gaul sehingga ia menjadi doh. Pastikan ia tidak terlalu lembik dan melekat ditangan atau terlalu berderai sehingga tidak boleh dibentuk. Rehatkan selama 15 minit.
2. Satukan kacang tanah yang telah diblender dengan gula. Guna sudu penyukat 1/4tsp untuk mendapatkan saiz inti yang sama besar. Tekan inti dalam sudu 1/4stp dan buat sehingga habis. (kita nak cepat, xsukat pun)

3. Guna sudu penyukat 1tsp untuk mendapatkan bentuk biskut yang sama besar. Masukkan sedikit doh dalam sudu penyukat dan keluarkan. Leperkan doh dan letakkan inti ditengahnya dan tutup rapat. Bulatkan dan buat dalam bentuk lonjong atau bentuk bulat, ikut suka anda. Susun atas dulang pembakar. Buat sehingga habis. (mula2 sukat, lepas tu buat ikut suka... hahaha utk mkn sendiri kan)

4. Panaskan oven dan bakar biskut dengan suhu 150c selama 15-20 minit sehingga masak (kita tambah masa sebab biskut xmasak sepenuhnya, lain kali kena tambah suhu rasanya)

5. Biarkan sejuk terlebih dahulu sebelum disalut dengan gula aising. (xblh rasa sebab puasa)

6. Biskut nie terlalu gebu jadi anda perlu berhati-hati bila memegangnya ketika ia masih panas. (mmg gebu..)

7. Letakkan dalam cawan kertas supaya ia tidak mudah hancur.

biskut makmur ni dah abis pun. kena buat lagi, ada permintaan dari anak buah yg tukang abiskan hr tu. memang jadi menu tetaplah utk raya seterusnya.


Tiada ulasan: